Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. januar 2012

Canon 500d opgradering til???

Hej fotofolk, særligt Canonbrugere ;)

Jeg overvejer meget at skifte gear fra mit ellers udmærket (men lidt begynder-agtige) Canon 500d til *et eller andet bedre* Men hvad skal det så være?

Jeg fotograferer mest i naturen oftest fugle både rastende og i flugt (fuglene forstås ;))

Jeg har en Canon 400 5,6 (fast) telelinse og drømmer naturligvis om en af de større linser engang ude i fremtiden, for selvom 400éren er udmærket, så er det vist det man kan kalde et absolut minimun til fuglefotografering i helt stor skala :) måske en ext 1,4 kunne hjælpe mig, men så ryger auto-fokus har jeg læst mig til... fuglefoto uden IS og auto-fokus, hmm ja, mange er så afgjort bedre end jeg, men nærmer man sig så ikke til at måtte begrænse sig til at fotografere de halvtamme franskbrødsænder i gadekæret? ;)

Min viden om alt det tekniske ved kameraer kan samtidig ligge på et lille sted, så derfor håber jeg på lidt hjælp og råd fra Jer...

Ideen er at kvaliteten på billederne skal højnes så langt det kan lade sig gøre rent teknisk. Og så tænker jeg på om bla. disse begreber med "full-frame" og "Crop-factor" spiller ind i forbindele med når jeg hiver billederne igennem et redigeringsprogram til bla forstørrelse, farve-justering, skarphedsforøgelse og beskæring? Samtidig må pixelstæthed også spille ind? Ja, jeg ved slet ikke hvad mit 500d har af specifikationer på nævnte områder, eller om det er totalt over-kill at opgradere pga disse ting, for jeg er da udmærket klar over, at fotografering også handler om fotografen, trods alle de tekniske spidsfindigheder...

Har I nogle gode forslag til en opgradering? Og hvilke gode semi-proff kameraer findes der på Canon-markedet i dag? Jeg kunne da godt tænke mig et 1d mark *et eller andet* men det må nok vente til efter jul ;) findes der et mellem-nivau eller skal man gå direkte til 1d - hvad tænker I og hvad har I af erfaringer?

Mhv og på forhånd tak

Jacob

ps undskyld det blev en længere historie! :)

De senest indberettede arter i Naturbasen: