Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. februar 2012

Dolichovespula, men hvilke??

Viby J - 25.07.2009 samme lokalitet med et par minutters mellemrum.

Efter at have hjembragt de af Bent Haagen Petersen anbefalede tyske nøgle, satte jeg mig for at opdatere mine noter omkring gedehamsene. Nærmest ved et uheld kommer jeg til at studere nogle billeder af D. saxonica og opdager, at der er nogle markante forskelle, hvorfor HJÆLP er absolut nødvendig.

Begge har jeg her på siden fået bestemt til D. saxonica, hvilket jeg godtog med forklaring om, at der kunne forekomme varierende udseende.

Begge er hanner med 13 antenneled og 7 bagkropsled. Der er dog en ret markant forskel på såvel bagkroppens tegninger samt de gule kantstreger på brystet. Desuden hæfter jeg mig nu ved, at den på øverste billede mangler den gule plet ved vingeskællet, som ses tydeligt på den på nederste billede.

Jeg er ret sikker på, at den på øverste billede er D. saxonica. Derimod tror jeg ikke rigtig længere på, at det er tilfældet med den på det nederste billede. Dertil mener jeg, at forskellen er for stor. - Til gengæld kunne den ligne lidt hannen af V. austriaca, men det er nok for meget at håbe på.

Kan lidt hjælp tilbydes ;-).

Mogens


Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: