Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. marts 2012

Er det bare mig?

Som nogle ved er man i disse år ved at redde den danske vildlaks fra udryddelse i specielt vore Vestjyske vandløb, et stort og prisværdigt arbejde gennem en årrække, har heldigvis båret frugt så stammerne i de forskellige åer vokser år for år, der er dog et stykke vej endnu, inden de er selvreproducerende.

For at redde laksen, gøres mange tiltag, bla. arbejder Dansk laksefond på mange fronter med indsamling af midler, hvilket er prisværdigt, det sidste tiltag er auktion af skydning af et Krondyr og en Mufflon.

Nu er jeg generelt ikke den helt store tilhænger af nutidens jagt, men her syntes jeg at tilvejebringelsen af midler til en arts fortsatte eksistens, er om jeg så må sige skudt ved siden af, hele humlen ligger for mig at se i at en artsbevarende organisition, skaffer penge, ved drab af andre arter.

Og ja, jeg ved godt at disse dyr alligevel var blevet skudt af et par bevæbnede rigmænd, men jeg syntes det er grundliggende forkert.

www.dansklaksefond.dk/


De senest indberettede arter i Naturbasen: