Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. april 2012

Vespule/Dolichovespula

Hej Forum,

Skønt jeg stadig har en "hvepsetråd" stående åben, synes jeg lige, at jeg ville bidrage med endnu en, som næppe kan løses af fotovejen, men som det ville være dejligt at få nogle synspunkter på. Problembarnet har været vendt på HymIS uden at nå til en endelig løsning, www.forum.hymis.de/viewtopic.php . Men muligheden for Vespula, som ligger lige til med aftegningern i hovedet, passer ikke med danske beskrivelser, da 1. antenneled er gultmærket. Aftegningerne på thorax som helhed sidder heller ikke lige i skabet og abdomen har jeg intet at sammenligne med. - Tager man springet til Dolichovespula pga antennekonfigurationen bliver det ikke bedre, kun D. media har udfyldt øjenåbning. - Det er en han uden tvivl. - Er en variant af V. volgaris med gult ved 1. antenneled kendt?. Som sagt taknemmelig for synspunkter.

Mvh Bjørn


Foto: Bjørn Grøn

De senest indberettede arter i Naturbasen: