Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2012

xxRyle - eller hvad? - et langt skud

Dette er et langt skud, da jeg kun kan beskrive obs''en, men I har jo før duperet mig, så jeg forsøger.

Fuglen, jeg søger hjælp til, var så langt borte, at mit fotogrej ikke slår til - vedh. dog nogle pixels til dok :).

Vejret var klart, og ifht. afstanden et fint kik i skopet.

D.d., Bøjden Nor ved Faaborg. Bl.a. Rødben, Hvidklire samt ca. 250 rastende Hjejler. Nær hjejleflokken fouragerer 15 Alm.Ryle - alle har fået mørkt bugskjold, sådan ca. - plus endnu en xx-ryle. XX har ikke mørkt bugskjold, men det er ikke pga. sent dragtskifte - den er lidt større, benene lidt længere og gullige/gulgrønne (ikke skarpt gule). Næbbet forkom maks. af længde som på Alm.Ryle - faktisk en smule kortere, og var der krumhed, var det meget begrænset - jeg opfattede det som temmelig ret. Strube og forhals (tildels rundt om nakken også) har en (gul)brun, ensartet tone og denne farvning afsluttes før bugen, ikke en decideret skarp grænse men dog tydeligt markeret ifht. hvid bug. Den er som nævnt lidt større end Alm.Ryle, som den suser rundt imellem, og mindre end Hjejlerne, der står lige bag/omkring de fouragerende ryler.

Hvor de Alm.Ryler nok bevæger sig rundt, medens hovedet går op og ned efter føde, suser XX mere rundt, altså i lidt højere fart og dermed med større afstand mellem "dykkene" efter føde.

Jeg sonderede FiF sideløbende med kiggeriet, men fandt ikke et svar, jeg føler mig sikker på.

Giver ovenstående mening og evt. grundlag på et bud på, hvad jeg har set, hører jeg det gerne.

Og ja, et langt skud, men den "irriterer" mig lidt :)

Pft og vh

Søren


Foto: Søren G. Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: