Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juni 2012

Skovhornugle unge?

Dette må da være en Skovhornugle unge ikke?, Set første gang i dag 8 km syd for Mariager i vores forhave. Jeg har gennem længer tid set en voksen Skovhornugle (tog et billede af den for et stykke tid siden) i vores have stort set hver aften, men jeg var ikke klar over at de havde valgt at få unger i vores have. Jeg har ikke sat redekasse op, har planer om at sætte tre redekasser, som kan benyttes af Tårnfalke, Natugler eller Skovhornugle (hvis ellers de er interesseret). Men nu spekulere jeg på om de kan have benyttet sig af en af Husskadernes reder, vi har to ret store grantræer i vores forhave, Husskaderne har gennem de sidste 4 -5 år benyttet disse reder, hvor de skifter sådan hvert andet år mellem de to reder, måske får at undgå utøj, så jeg tænker om Skovhornuglen, vil benytte sådan en tom Huskade rede?

Man bliver da sådan helt, ja hvordan skal jeg sige det, bekymret med sådan en nuttet baby ugle unge i ens have, jeg har jo set den flyve, så det kan den godt, men den er nok ikke så hurtig, så jeg har valgt at lukke om til vores forhave, sådan at vores hunde ikke kan få fat på den, hvis den skulle vælge at flyve ned og sætte sig på jorden. Jeg kan faktisk side inde i sofaen og holde øje med den, vi har nogle store vindues partier, og hold da op hvor er den nuttet, den har jo krøllet ”pels” :o)

De andre fugle, var sådan lidt omkring den, da den først satte sig, men de har vist affundet sig med at den er der nu, den Broget Fluesnapper har rede i en redekasse ca. 8- 10 m under hvor ugle ungen sidder, men den flyver ikke op og genere ugle ungen.

Hilsen Lene



Foto: Skovhornugle unge

De senest indberettede arter i Naturbasen: