Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2012

Sidste udkast til Kulsukker-nøgle

Nedenfor er mit udkast til en bestemmelsesnøgle for de tre almindeligst forekommende Kulsukker-arter i Danmark.

Den er først og fremmest baseret på de observationer, jeg berettede om i denne tråd: www.fugleognatur.dk...show_message

På grund af jobmæssige forpligtigelser har jeg ikke haft tid at til følge sidste års feltobservationer op.

Jeg modtager meget gerne input til forbedringer af nøglen, før jeg skriver nøglen som en artikel på F&N.

Jeg har valgt ikke at medtage Kulsukker-arter, der i sjældne tilfælde ses forvildet i Danmark, - først og fremmest fordi, jeg slet ikke kender disse arters fænotypiske variation godt nok. Jeg kan selvfølgelig godt gøre dette ved at tage oplysningerne i Staces flora med, men det finder jeg forkert, da nøglen til de tre medtagne arter netop bunder i mine egne observationer spillet op imod de mange floraer, som jeg har adgang til.

Andre er selvfølgelig meget velkomne til at lave supplerende artikler, der medtager disse noget sjældnere forvildede arter.

Det tager et lille stykke tid, før jeg har uploadet hele nøglen. Jeg skal nok sige til, når jeg er færdig og klar til at modtage input.


De senest indberettede arter i Naturbasen: