Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. november 2012

Fagre ord - og de danske Karplante-navne

Jeg har længe ment, at den klassiske stavning af danske navne til Karplanter er i fuld overensstemmelse med Dansk Retskrivning. Og troet, at det mener vi da allesammen. Os botanikere. Som følger stavemåden i Dansk Feltflora.

Men jeg er stødt på forskellig forståelse af detaljerne. Hvilket overrasker mig, for jeg har jo ret! Link indsættes senere.

Botanikere flaser med bindestreger i plantenavne. Men det må man jo godt i sammensatte navneord. Hvis man altså synes, at det letter læsningen med en eller flere ekstra bindestreger. Ellers så er reglerne for sammensatte, kontra ikke-sammensatte, ord fuldstændig de samme, som reglerne på autoriseret dansk.

Nu er der ganske vist de forvirrende store bogstaver. Som botanikere osse bruger lovlig rigeligt af. De mange store indledningsbogstaver i plantenavnene skyldes en faglig uenighed om, hvad der kan kaldes for et egennavn (proprium).

Et taxon er nemlig et proprium. Her er tommelfingerreglen, at hvis teksten kan bære en indsættelse af det internationale navn (i parentes), så skal plantenavnet med stort, fordi det så er et egennavn.

De store bogstaver i plantenavne følger direkte reglerne for danske egen-navne. Som de er i udgaven af Politikens Retskrivningsordbog fra 2004.

Når man altså er enig i, at et taxon er et proprium. Forklaring følger.

hilsen fra HENRY

fortsættes


Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: