Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. december 2012

Hummere, krabber, søpindsvin og meget andet skyllet på land

Har nogen mon et bud på, hvorfor der pludselig skyller store mængder af søpindsvin, små fisk, krabber, hummere, snegle og meget andet godt i land på den nordlige ende af Mors?

Jeg er på julebesøg hos mine forældre, og i går (24/12) kom naboen forbi og fortalte, at han havde fundet 25 store, levende hummere i strandkanten, som han tog med hjem til gryden. Det lød jo sært, men først i dag var vi selv ved vandet - og det blev det ikke mindre sært af!

På en lang strækning lå der i strandkanten store mængder af søpindsvin, en del små fisk, masser af snegle, søstjerner, ''edderkopper'' m.m. Og så også en masse krabber og en del hummere - og mange af dem var levende. Sådan da, for de var meget sløve, og bevægede sig langsomt.

Stort set ingen af dem var mere end en halv meter fra vandet, så det virker underligt, at de - hvis de nu var skyllet på land på grund af blæsten - ikke bare smuttede ud i vandet igen.

En hel del af især hummerne var selvfølgelig endt som føde for oddere og måger, men vi kunne hurtigt finde 15 store, levende hummere. De kom godt nok ikke med hjem til gryden, for vi ved jo ikke, hvorfor de er ''halvdøde'', og vi ved ikke om naboen har smagt på hans og hvordan han så efterfølgende har det ;-)

Det kunne minde lidt om iltsvind (bundvending plejede vi at kalde det i min barndom), men det forekommer mig at være lidt uden for sæsonen for den slags.


Foto: Henrik Dissing

De senest indberettede arter i Naturbasen: