Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. marts 2013

operationen lykkedes og patienten doede

Det er tydeligvis nogen ved Aarhus kommune som har hört om askesygen og truffet en beslutning om at fjerne alle asketräer fra Kirkeskov (skoven lige syd for Forstbotanisk Have). Måske tänker man det er en måde at stoppe sygdommens spredning, og det er sikkert effektivt - uden värt ikke nogen sygdom. Nu var det jo tale om et askeväld med et meget naturligt udseende, med nogle pänt store asketräer. Bundfloran af karplanter og den ekseptionelt rige mosflora indikerer lang kontinuitet, og som nu törrer ind i forårssolens skarpe stråler. Jeg mener de 2-3 hektar i centrúm af området var et af de mest bevaringsvärdige naturskovsfragmenterne i landet. Jeg har ikke set et finere askeväld i Danmark.

Er der nogen som kan forklare denne vandalisme? Er der andre motiver end det hulle argument om at stoppe askesygen? Er det noget relateret til den danske trang til at pleje naturen? Det med at undgå at der "vokser vildt", noget som mange danskere bestemt ikke kan lide? Måske er der nogen som synes skoven er pänere nu end för? Hvis ja så kan jeg kun konstatere at smagen er forskellig og, "der findes folk til alt", og det er måske alligevel mindre märkeligt end f.eks. en del ekstreme politiske holdninger. Eller er der nogen i kolonihaverne ved skoven som gerne vil have lidt mere lys og så kender nogen politikere og får den ide at man kunne bruge askesygen som argument for at fjerne träer? Nogen ideer og mulige forklaringer?

Ja, så klarede jeg at skrive om dette uden at referere hverken til underjorden eller underlivet. Men det var f-t svärt.

Mats Gustafsson

De senest indberettede arter i Naturbasen: