Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. marts 2013

Morten DD. og Steen Gade om genindførelse af arter, biodiversitet m.v.

Jeg har lige hørt en udmærket debatudsendelse på DR1. I kan høre den her: www.dr.dk...114456

Begge parter klarede sig udmærket, og var egentlig ikke særlig uenige. Morten vil lægge stor vægt på artsbeskyttelsen som løftestang for biodeiversiteten. Steen Gade hældede mere til, at man skulle gøre flere ting på en gang: både varetage arternes interesser og arbejde mere bredt for naturforbedringer.

Det er nogle af de samme diskussioner vi har ført her på Fugleognatur.

Jeg kan stadigvæk ikke helt finde ud af, hvordan Mortens og Steens natursyn afviger fra hinanden - er dog nok mere enig med Steen Gade i at vi ikke kun skal fokusere smalt på arter, men men også bredere på biotopbevarelse og andre ting, især håndhævelse af lovgivningen og driftformer.

Dybest set har jeg lidt svært ved at se, at de 2 synsvinkler skulle være så afvigende, at vi ikke har alle mulige gode grunde til at samarbejde.

En enkelt ting jeg studsede over var, at Morten nævnte, at de landspolitiske forhold egentlig var ret ligegyldige, og at Karen Ellemann, som var den forrige miljøminister, havde nævnt biodiversitet hyppigere end den nuværende.

Det er lidt for naivt. Vi kommer ingen vegne med en jomfruelig naivitet omkring de politiske spil, der foregår, landbrugets og andre erhvervs lobbyistvirksomhed o.s.v.

Men hør udsendelsen på linket ovenfor - og lad os så diskutere videre.


De senest indberettede arter i Naturbasen: