Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. marts 2013

Bare en afvigelse fra normaludseende?

Nu har jeg lige siddet og kigget i en tråd hvor en fugl fra Sverige bliv bestemt til fyrremejse.

Egentlig troede jeg heller ikke jeg ville være i tvivl om en fugl er en sump-eller fyrremejse, men den seneste tid har jeg jævnligt, her i det midtjyske, observeret en fugl som ikke typisk ligner de sumpmejser der plejer at være her.

Den virker anderledes, kraftigere, mere kompakt,ikke helt samme farve og de andre sumpmejser kan ikke lide den.

Den har ikke det jeg forstår ved en "fyrremejsehagesmæk", men efter at se billeder af fyrremejse herinde, på netfugl o.s.v. kan jeg se at det er et fåtal af de fugle der bestemmes til fyrremejse der har det.

Jeg har ikke hørt stemmen fra den så jeg kan sige bestemt hvordan den lyder.

Billederne er taget ud gennem vinduerne.

Billederne er taget i perioden ca 8/2 - 25/3-2013.

Farveforskelle på de forskellige billeder beror på forskellige lysforhold o.s.v. på optagetidspunktet.

Så hvad mener de mejsekyndige?

Er det blot en "sumpmejse-wannabee-a-fyrremejse", eller er det den ægte vare


Foto: Eva Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: