Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2007

Lav eller svamp?

Hej.

Her er jeg lidt i vildrede.

Den vokser på en gammel nåleträsgren. de måler max en ½ mm i höjden og 3 i breden.

De virker til at have en stok som munder ud i et omvendt skålformet hymenie. De vokser enkeltvis eller i knipper, til tider med flere frugtlegemer på en stok. (sender billede senere).

Hvad står jeg med? Er det en nålelav? Den ligner jo hovsvamp, eller nogat alla det, men värten...

De reagerer således at de bliver brunlige-orangefarvede i vand, specielt hymeniet skifter farve. Ved basisk vand er farverne kraftigere.

Jeg finder ingen sporer, men hymeniet består af en masse tätvävede hyfer, af hvilken mange er kölleformede udefter, nästen som basidier, men jeg finder ingen sterigmer...

Hvis det er en lav, skulle asci vel også findes et stykke inde bag det farvebärende hymenie, eller er jeg helt forkert på den her?

Vh

Mathias


Foto: Mathias Andreasen

De senest indberettede arter i Naturbasen: