Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2013

Kan fugle blive skøre i hovedet?

Vi har besøg af en bogfinke, der bestemt synes at være tosset oven i hovedet. I flere dage i træk har den nu forsøgt at komme ind i huset. Den sætter sig på en havestol ca 50 cm fra en stor terrassedør af glas, og så flyver den direkte ind i ruden og tilbage igen. Det gentager sig flere gange i minuttet. Hvis/når vi jager den væk, så kommer den hurtigt tilbage. Vi har forsøgt at åbne terrassedøren for at se hvor den vil hen, men så vælger den at flyve ind i et andet vindue i stedet for at flyve ind i stuen.

Da jeg satte mig lige indenfor terrassedøren i længere tid fløj den om på den anden side af huset og prøvede at komme ind gennem en anden rude til et helt andet værelse.

Jeg har ikke tal på de gange, den er fløjet mod ruden men det er mange hundrede gange.

Jeg får ondt i hovedet bare af at se på dens manøvre.

Nogle gode ideer??

De senest indberettede arter i Naturbasen: