Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. maj 2013

Hvilket fugletræk?

Desværre var jeg uden kamera og kikkert, fordi jeg var på besøg, da trækket kom højt oppe over byen. I går ved 18-tiden kom et højlydt træk forbi over Odense. Jeg skønnede løseligt, for det gik stærkt, at der var omkring 1000 fugle. De fløj i løse v-formationer og i brede bånd, som slyngede sig. En meget lang række, som vel har målt 100 til 200 m. Nu var de højt oppe, så det var ikke muligt at se noget med det blotte øje, som kunne sætte art på. Men lyden og vingeslagshastigheden mindede om gæs.

Jeg mener, at det var små gæs på trods af afstanden. De kom fra syd direkte mod nord, og jeg tænker, at de var på vej til ynglepladser helt oppe nordpå i Skandinavien, siden de gik så højt.

Vejret er også lige skiftet til varme, så det har måske sendt dem afsted?

Har andre set dem, eller kan man sige nogetsomhelst om hvilke fugle, der var tale om? :-)

Det er forøvrigt meget sjældent, jeg ser fugletræk her med mere end 10-15 fugle, så det var et storslået syn :-)

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: