Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2013

Normal rugeprocedure?

Et solsortepar har bygget rede i mit efeu-invaderede fuglehus for enden af min terrasse, så jeg kan følge processen fra min stue.

I går eftermiddags lagde hunnen sig på reden og blev liggende i flere timer. Hun havde lagt ét æg. Men siden i går aftes har hun kun ligget få minutter ad gangen med flere timer imellem. Dog ved jeg af gode grunde ikke om hun har ligget der hele natten.

Siden i morges har hun kun været forbi et par gange á 5 minutter, men for ca. 1 time siden genoptog hun den konstante rugning.

Jeg ved ikke meget om fugle, men jeg har altid hørt at når æggene først er lagt, så ruger de konstant, kun afbrudt af meget korte pauser. Ellers udvikles ægget ikke.

Med den viden in mente, vil jeg gerne vide om hendes opførsel er normal eller et tegn på problemer?

Det er første gang jeg skal være solsorte-bedstemor, så jeg vil jo helst have at det går godt.

På forhånd tak for hjælpen.

De senest indberettede arter i Naturbasen: