Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juni 2013

Veronica peregrina?

Jeg fandt forleden denne enlige plante i haven på en let fugtig og delvis skygget plads.

Jeg er kommet frem til, at det kan være Amerikansk Ærenpris (V. peregrina), men vil gerne udfordres/bekræftes på denne bestemmelse.

Som supplement til de to fotos, som jeg medsender, kan jeg nævne, at planten som helhed er næsten glat (i modsætning til mange andre Veronica species). De millimeterbrede næsten rent hvide blomster er ustilkede og sidder enlige (?) i hjørnerne af stængelbladene. Kronen er sambladet, 4-fliget og let asymmetrisk. Et egentligt bæger har jeg svært ved at få øje på. Til gengæld er der nogle støtteblade, som er meget større end blomsten.

At det er en ærenpris-art understøttes af stængelbladenes stilling: modsatte forneden, spredte foroven. Iøvrigt har blomsten to støvdragere og en griffel. Frugten har jeg endnu ikke kunnet vurdere.

Venligst

Troels Kornfelt


Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: