Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juni 2013

Spørgsmål vedr. Eghjorten, der udsættes i Jægersborg Dyrehave

Kære alle.

Jeg håber at kunne få nogle kommentarer til udsættelsen af Eghjorten, der foregår i morgen (tirsdag den 11. juni) i Jægersborg Dyrehave, idet jeg skal skrive om projektet.

Jeg har talt med flere fra Naturstyrelsen, og konkreterne i planen ligger nu meget fast:

Oprindelig meddeltes det til pressen, at der var tale om 1.400 larver og 60 voksne individer, der skulle hentes i Sverige og i sommeren 2013 fordeles på fire lokaliteter (Jægersborg Dyrehave, Æbelø, Rold Skov og Gribskov), men siden har Naturstyrelsen måttet erkende, at det var umuligt at skaffe så mange.

Tanken var 350 larver til hvert sted (70 i hver generation) - men nu har man fra Tyskland skaffet ca. 300 larver og vist nok 90 voksne biller, der så alle vil blive sat ud ét sted (som nævnt i Jægersborg Dyrehave, hvor miljøminister Ida Auken vil holde tale og personligt vil sætte en af eghjortene ud).

Ifølge Naturstyrelsen er det tyske eksperter, der har udvalgt dette sted som det »suverænt bedste« af de fire.

Imidlertid har man i december 2012 allerede bombesprængt en række træer i Gribskov og foretaget andre forberedelser for at få dødt ved til larverne - men Eghjorten kommer altså ikke til Gribskov (om end måske på et senere tidspunkt, f.eks. i 2015). Og som jeg fik fortalt, så kan »andre biller have gavn af forberedelserne«.

Jeg ville gerne høre nogle kommentarer hertil: jeg har fulgt med i debatten herinde og tænkte, at der måske er flere, der har nogle bemærkninger at knytte til sagen, nu den er blevet så konkretiseret, som tilfældet er?

Er der bred enighed om, at Jægersborg Dyrehave er den bedst egnede lokalitet? Hvordan vurderer I overlevelseschancerne? Er projektet blevet mere eller mindre lovende efter at planerne er blevet konkretiseret, som de er nu?

Bedste hilsner

Rune Engelbreth Larsen

-------------------------------

www.danarige.dk/genkomst

De senest indberettede arter i Naturbasen: