Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2013

De Himmerlandske Heder og mødet med Tyren Ferdinand…

Hej

Jeg tog en tur op til De Himmerlandske Heder, torsdag d. 20.06.13, et område jeg længe gerne har villet se, jeg syntes at det er fascinerende at en stor del af Nord- og Vestjylland har set sådan ud, og også fascineret af, at det jo egentlig er menneskeskabt, da det skyldes afbrænding af den oprindelige urskov i oldtiden.

Lidt info:

"De Himmerlandske Heder er resterne af et enormt hede område, der i 1700-tallet dækkede omkring 700.000 ha af Nord- og Vestjylland. Hederne er knyttet til sandede jorde, hvor oldtidens afbrændinger af den oprindelige urskov skabte grundlaget for hedens fremmarch.

Opdyrkning og tilplantning har reduceret heden, men i Vesthimmerland kan man stadig få fornemmelsen af, hvor øde og vidstrakt heden kan være. De Himmerlandske Heder omfatter et areal på ca.1300 ha.

Det er et privatejet, fredet område med offentlig adgang.

Nyd stilheden, mens du vandrer ad de afmærkede stier. (INGEN INFORMATION OM EN STOR TYR….)”

Der er adgang til området via låger og steder man kan gå over hegnet. Der er markeret stier, hvor man gerne må gå, der manglede bare lige et skilt i et af områderne (indhegningerne), hvor der stod at der gik en stor tyr blandet køerne, lidt af en chokerende oplevelse, selv om jeg godt kan grine af det nu. Jeg syntes også, at i lige skal se, hvad jeg oplevede og måske få et billigt grin på mine vegne :)

På trods af at næsten stå ansigt til ansigt med en stor tyr, så var det et spændende (ok måske lidt for ”spændende” :) )sted at besøge, vil jeg gøre det igen, det ved jeg ikke rigtig, er nok lidt af en ”kylling”, når det gælder at risikere lignende oplevelse igen. Måske var jeg bare uheldig, at vælge den forkerte indhegning, men der var nu en indhegning til, hvor der gik en tyr, jeg så den ikke men der var skilt op, om at der gik en tyr i denne indhegning, og at det var på eget ansvar at gå derind, denne tyr så noget anderledes ud (på det billede der var sat op) end den jeg mødte, den havde horn og var langpelset.

Er der andre her der har prøvet noget lignende, altså at gå ind i et indhegnet område, hvor der er offentlig adgang, og så møde en stor tyr?

Hilsen Lene



Foto: De himmerlandske Heder

De senest indberettede arter i Naturbasen: