Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2013

Larveprojekt med Micromøllarve

Efter mange overvejelser har jeg i dag startet et stort "syltetøjsglas op" med en Micromoth-larve.

Jeg er egentlig imod ideen, men nu har jeg fulgt ca 5-10 larver i landskabet i nærheden over et stykke tid

OG ALLE er ædt! - uden undtagelse. De er forsvundet.

3 Bladhvepselarver på det lokale pæretræ - en grøn på græsstrå ved Hessel hede, en ovre i en nærliggende Hvidtjørn osv osv. - DET ER EN SORGENS DAG ;-)))

Ny larve

Så da jeg i dag mødte endnu en larve, i spind på blad af en Hvidtjørn, så "gad jeg ikke mere", at de forslugne fugle skulle have det hele. De ligger med hikke oppe i rederne ;-)

Så jeg har båret larven hjem på sin gren og stillet den ude ... og så må vi se, hvad det bringer.

Jeg er selvfølgelig nysgerrig efter hvilken ART - Men hvis dette projekt glipper, og larven dør, så gør jeg det ikke igen. Så det er Knald eller fald! :-)))

Jeg vil følge op på denne tråd, når der sker "nyt i sagen"

Foreløbigt spiser den, selv om den lige skulle vende sig til de nye omgivelser (den står udenfor i noget gårdhave-miljø - med grenen sat ned i noget Oasis, og lidt jord i bunden - En engangssvamp (de der hvidlige 20 x 20 af "skum") er sat over, som låg = frisk luft) ...

Er der andet, jeg skal huske, så sig frem. Det skal gerne lykkes, det her :-)

Larvebeskrivelse:

Brun med sorte pletter på ryggen

Sort nakkeskjold

Sort hoved

Længde (pt) ca 15 mm

Sjov detalje:

Da jeg opdagede larven, sad den jo inde under sit spind.

Det har jeg selvfølgelig set før - og gik da ud fra, at den så hang med "ryggen nedaf" - men det gør den ikke!

Når man kikker ind under spindet, hænger de lysere larveben nedaf! - DVS. Den hænger oppe i spindet - i noget på ryggen.

Det lyder skørt, men det gør den altså. Den har altså eea, som den kan gribe fat i spindet med, omme på ryggen

Sådan ser det i hvert fald ud, ind til videre

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: